11: Langs de kust naar Hualien

29 december 2018 - Hualien, Taiwan

Pfff.....gelukkig!! Niemand die om een handtekening kwam vragen bij het ontbijt! Ik had het eerlijk gezegd ook heel vreemd gevonden hoor, ze hebben gisteren nog een aantal ruiten moeten vervangen na mijn uithaal in "New York, New York". Het ontbijt was prima in orde al stonden er wel wat pannen met dubieuze inhoud....

Nadat onze hongerige buikjes gevuld waren zijn we weer op weg gegaan, vanuit het zuiden langs de oostkust naar het noorden. Het is een prachtige woeste kustlijn, hoe donkerder de lucht werd des te ruiger werd de Pacific. De eerste stop was na anderhalf uur bij de Amis, een aboriginalstam. Het is met zo'n 220.000 personen de grootste stam in Taiwan. Een in een kleurrijke klederdracht uitgedoste dame presenteerde voor een hele bult toeristen het programma. Zoals gebruikelijk verstonden we er weer geen ene jota van, maar ik begreep wel dat ze aan de toeschouwers vroeg waar ze vandaan kwamen.... De reacties waren uiteenlopend...Taipei, Kaoshiung. Toen riep Henry plots "Hèlan" oftewel Holland. Er klonken een hoop "oooh's" en "aaah's" en een luid applaus. En zoals wel vaker gebeurd is deze vakantie waren alle spleetogen weer op ons gericht. De aboriginal groep speelde een aantal niet onaardig klinkende nummers op authentieke instrumenten, en deden nog een dansje. Aan het eind van de show kon je nog t-shirts en cd's kopen.....cd's?......yep, dat was het tijdperk vóór Spotify. Links en rechts nog even wat foto's gemaakt en daarna hop, de bus weer in voor de volgende etappe.

Halverwege de etappe zijn we weer een hapje gaan eten bij de 7-Eleven en intussen was het behoorlijk gaan plenzen... plensen.....gaan regenen. We waren inmiddels de Kreeftskeerkring alweer gepasseerd en waren van het tropische naar het sub-tropische gedeelte van Taiwan gegaan. Henry had nog een ongeplande stop in het programma gepropt, de Skywalk, een wandeling langs de klif op een smal houten pad hoog boven de woest brullende golven van de Pacific... Top! Degenen die mij wat beter kennen weten dat ik nogal last van hoogtevrees heb. Op een keukentrapje een lampje indraaien = knikkende knietjes. Maar goed, ik laat me niet kennen en begeef me op het skywalkpad...vooral niet teveel naar beneden kijken. Na een metertje of 20 ging de houten ondergrond over....in een glazen bodem! *Slik*... Met samengeknepen billetjes ben ik toch verder gelopen, sterker nog...ik heb zelfs nog wat foto's gemaakt! Gelukkig was het glazen stuk ook niet zo lang en stonden we na nog eens 20 meter weer op de vaste bodem. Wat was dat verschrikkelijk gaaf! Nadat ik een schone boxershort had aangetrokken zijn we weer verder gegaan, op weg naar Hualien (spreek uit: Hwaljèn... :-)

Toen we Hualien binnen reden vertelde Henry dat "ons" hotel, Chateau de Chine, volledig volgeboekt was en dat hij een ander hotel voor ons had gevonden. No problem, als ik maar een beetje comfortabel kan pitten vannacht want dat is er afgelopen nacht weer behoorlijk bij ingeschoten. Het vervangende hotel, het Astar Hotel, ligt op een steenworp afstand van Hotel Chateau de Chine... Nou denk ik dat ze in Taiwan behoorlijk ver kunnen gooien met stenen, maar goed... Eenmaal op de kamer hebben we even een klein koffertje voor de nacht geprepareerd, onze grote koffers gaan weer terug in de bus. Henry gaat namelijk na het diner weer terug naar vrouw en kind in Taipei, 164 km verderop en neemt onze koffers alvast mee. Wij gaan namelijk morgen de laatste etappe van Hualien naar Taipei afleggen met de trein. Schijnt dat die hier in Taiwan namelijk wel gewoon op tijd rijdt... De tickets zijn al geregeld, de taxi die ons naar het station brengt ook....hoop ik.... Maar eerst hebben we ons nog even tegoed gedaan aan een lekkere portie sushi bij de Sushi Express.

En dan nu oogjes dicht en snaveltjes toe....slaap lekker als je er aan toe bent!

Marco

*UPDATE*:  Ik heb de foto's niet in de tekst in kunnen voegen omdat ik dit hele verhaal op m'n Samsung S8 in heb zitten tikken i.p.v op de laptop... De foto's staan wel gewoon bij "foto's"  waar de andere foto's ook staan...snapt u het nog?  Zodra het mogelijk is voeg ik ze alsnog in...😉

1. Opa en oma:
    29 december 2018
    Dank weer voor het verslag en de foto's hebben we ook gevonden hoor. Wat die skywalk betreft: ik heb zoiets al eens ergens op internet gezien, lijkt me prachtig!! Enfin, toch om naar te kijken .........op foto's!! Voor morgen goeie reis met de trein!
  2. Bianca Taalman:
    29 december 2018
    Eindelijk jullie hele verhaal kunnen lezen. Wat beleven jullie weer een hoop leuke dingen. En wat zien jullie weer veel.
    Ik ben wel een klein beetje jaloers, vooral bij het lezen van het Ceasar hotel. Geniet er nog lekker van, en nu kan ik iedere dag jullie verslagen weer lezen.
    Doe Henry de groetjes.

Groetjes uit het Brabantse.
  3. Oma Toos:
    30 december 2018
    Weer genoten van jullie belevenis. En hele ervaring weer, en vandaag weer een bijzondere dag met de trein, maar vooral met de verjaardag van onze Siri 🎉🎉🎈🎈🎁🎁nogmaals gefeliciteerd allemaal,( ook oma en opa v. Poecke.) maak er een hele fijne dag van. Liefs oma Toos😘
  4. Inge Vranken:
    30 december 2018
    Geweldig om jullie avonturen te volgen. Gefeliciteerd (met) Siri! 🎉🎂 en geniet met volle teugen!!