6: Rainbow Village en Monster Village

24 december 2018 - Lugu Township, Taiwan

Na een ietwat onrustig nachtje, toch een beetje last van de jetlag, zijn we vanochtend om 07.30u opgestaan. Om 08.30u zaten we samen met Henry aan het ontbijt. Boterhamtechnisch gezien viel het allemaal wat tegen, ze hadden brood en ze hadden plakjes kaas, Nutella en nog een paar niet nader te verklaren broodsmeersels. Aan de andere kant hadden ze weer wel een uitgebreid Chinees ontbijt met rijst, noedels, groenten, een soort gestoomde bapao maar dan zonder vulling, koolrolletjes met vleesvulling en nog een aantal gerechtjes. Mika ging voor het brood met kaas, de rest van de familie voor het Chinese ontbijt. Mijn favoriet stond er ook bij, minced porksauce, gehakt in een kruidig sausje, een Taiwanese specialiteit.

Om half 10 zijn we naar Rainbow Village gereden. Even een een klein kort stukje Taiwanese geschiedenis als achtergrond... In 1949 vluchtte Chiang Kai-Shek voor Mao Zedong van het Chinese vasteland naar het eiland Taiwan met ongeveer 2 miljoen volgelingen en 318.000 soldaten. Voor die soldaten en hun gezinnen werden overal in Taiwan een soort dorpen gebouwd met kleine huisjes. Jarenlang zijn die huisjes bewaard gebleven totdat ze afgebroken werden om plaats te maken voor "modernere" bebouwing. De laatste paar kleine huisjes die er nog stonden in Taichung dreigden in 2008 afgebroken te worden totdat Rainbow Grandpa, een van de laatste nog levende veteranen in Taichung zich er mee ging bemoeien. Hij begon met het schilderen van zijn huisje, binnen en buiten, in felle kleuren en met vrolijke figuren. Toen hij daarmee klaar was ging hij door met het volgende huisje. Uiteindelijk heeft hij het hele "dorpje" van boven tot onder geschilderd en het op die manier kunnen behouden. Vandaag de dag is het een toeristische attractie waar wij dus ook rond mochten kijken. Sterker nog, we hebben Rainbow Grandpa, nu 86 jaar, daar zelf ook gezien.

Vanuit Taichung zijn we verder gereden naar onze volgende bestemming: Monster Village. Geen idee wat ik me er bij voor moest stellen maar na een dik uur rijden de bergen in kwamen we op de plaats van bestemming. Monster Village is een soort thema park, het was ooit alleen een hotel maar na een grondige renovatie werd besloten om er een park met het thema monsters er omheen te bouwen om meer toeristen te trekken. Er komen voornamelijk Taiwanese toeristen die de warmte willen ontvluchten en verkoeling zoeken in de bergen. Ik had af en toe wel het idee dat wij zelf de monsters waren hier, we werden door iedereen bekeken. Er komen niet vaak westerlingen dus wij waren al een attractie op zich met onze bleke snuutjes. Voor degenen die hierheen komen en Efteling-achtige taferelen verwachten...jammer joh! Het dorpje bestaat uit winkeltjes, eettentjes, indoor speelruimtes voor kids, eettentjes, vakantie huisjes...had ik de eettentjes al genoemd? Volgens mij was er ook nog een bioscoopje maar de film die daar op het programma stond klonk mij wat dubieus in de oren...

20181224_123208

De rest van de dag hebben we daar lekker rond gehangen, gegeten, hazelnut latte en tiramisu latte gedronken, weer gegeten... Het is hier nu bijna 10 uur 's avonds en ik heb er geen flauw benul van dat het kerstavond is...Maar da's niet zo gek met 22 graden op de thermometer... Morgen weer een dag...

Ik wens alle lezers alvast een vrolijk kerstfeest! Geniet ervan en van elkaar!

Groetjes, Marco

1. Gerrie:
    Weer mooie verhalen, Marco. Jij en je gezin ook een hele fijne kerstdagen 🤶🏻
  2. Oma Toos:
    24 december 2018
    Nou Marco bedankt voor de mooie verhalen. En hoop dat jullie allemaal lekker kunnen slapen, morgen weer een hele fijne (kerst) dag dikke knuffel voor jullie allemaal😘
  3. Teuni Jacobs:
    24 december 2018
    Bedankt Marco voor de mooie verhaal
    Morgen fijne Kerstdagen😘
  4. Marion:
    24 december 2018
    Je hebt het weer mooi verwoord Marco! heel leuk om jullie zo te volgen wat jullie zoal beleven!
    Jullie ook fijne feestdagen! Al zien die er voor jullie dit jaar weer anders uit bij een graadje of 22!

Groetjes, Marion
  5. Opa en oma:
    24 december 2018
    Ja , ik ben het met de rest van de reacties eens: dank je wel voor het verhaal. Het is heerlijk om op deze manier met jullie "mee te reizen". Fijne Kerst!! Geniet daar ook van en met elkaar!! Kus voor jullie van ons.